Yataklama Rulmanları
Yataklama Rulmanları Nedir?
Yataklama rulmanları, doğrusal hareket boyunca taşınacak ürünün yataklanarak kullanılmasına imkan sunar LFR veya RV rulmanlardan ve saplamalarından oluşmaktadırlar.
LFR veya RV rulmanlar, indüksiyonlu miller üzerinde kayarak doğrusal hareketlerin oluşmasını sağlayan yataklama elemanlarıdır. Hareketin oluşması için yataklama rulmanlarının saplamalar yardımıyla konstrüksiyon plakasına bağlanması mümkündür.
LFR rulmanlarımız Ø4mm ve Ø6mm olarak çeşitleri mevcuttur. Bu ürünler RV rulmanlara göre boşluksuzdur. Indüksiyonlu mil ile rulman arasında boşluk olmadan hareket sağlanır.
RV rulmanlar ise indüksiyonlu mil ile yüzey arasında bir miktar boşluk olup, sıyırıcı görevini üstlenebilir.
Rulmanlarımızın malzemesi çelik olduğundan kullanılan indüksiyonlu krom kaplı millerin kalitesine dikkat etmek gerekir. İndüksiyonlu olmayan yada kalitesi düşük indüksiyonlu miller kullanılırsa zaman içerisinde rulmanlar millerin yüzeylerini aşındırır. Bu durum makinede bakım ihtiyacı doğurmakla birlikte maliyet ve zaman kaybına da sebep olabilir.
Saplamalar da değişik ölçülerde üretilmekte olup, düz ve eksantrik olarak seçenekleri mevcuttur. Eksantrik saplamaların düz saplamalardan farkı şaft kısmının ekseninin kaçık olarak üretilmesidir. Bunun sebebi ise saplama ve rulmanlardan oluşturulan plakanın boşluk ayarını yapmamızı sağlar. Eksantrik saplamalar farklı yönlerde sıkılarak mil üzerindeki hareketin boşluğunu ayarlarak daha hassas makine yataklama ürünleri oluşturmamızı sağlar.
Lineer modüllerde ve manuel yataklamalarda kullanılan bu ürünler ayrı ayrı satılarak özel plaka ölçüleri oluşturmalarına imkan sunar.
Yataklama rulmanların avantajları nelerdir?
- Maliyetleri düşüktür,
- Lineer ray-araba gruplarına göre daha hızlı çalışabilirler(5m/sn),
- Tozlu veya çapaklı ortamlarda kullanıldıklarında sıyırcı görevi görüp hareketin durmasını engellerler,
- Montaj süresi diğer yataklama elemanlarına göre kısadır.
Yataklama rulmanların dezavantajları nelerdir?
- Lineer ray-araba gruplarına göre boşluk oranları daha fazladır,
- Taşıma kapasiteleri lineer arabalara göre düşüktür,
- Belirli zaman aralıklarında boşlukları kontrol edilip bakım ihtiyaçları duyarlar